Idag läste jag en lärares frustration över att hennes elever inte får hjälp. Inte bra, men vad är det för hjälp som efterfrågas? Är det att någon "specialist" med "rätt" verktyg ska komma o "fixa" problemet? Tänker du att hjälpen sker i eller utanför klassrummet? Hur? Eller vad är det för hjälp? Vad har du som lärare för förväntningar på speciallärare/specialpedagog/resurs? Kanske blir det frustration då förväntningar ifrån rektor och lärare inte är desamma? Resurser-vad menas med det? Kanske menar du inte ens en person? Rektor är ytterst ansvarig så jag hoppas att rektor har tänkt igenom beslutet att utredningen hamnar hos pedagog igen. Har ni diskuterat igenom varför rektor gör så? 

Det är tuffa krav som ställs på lärare idag. Så här står det i våra styrdokument. Vad behöver du som pedagog för att kunna genomföra detta? En specialpedagog/speciallärare kan inte svänga med trollspöet och "fixa problemet". Däremot så kanske hen kan hjälpa till med verktyg som kan stödja pedagog och elev. Men det kanske inte är det du menar med resurser? 

I skolinspektionens sammanställning "Framgång i undervisningen"

Skolinspektionen Dnr 2010:1284

finns följande forskningsbaserade slutsatser: 
Läraren är viktig! Kanske är det därför rektor bollar tillbaka till dig? Såg en sådan bra mening häromdagen: "Skulle jag vilja vara elev i mitt eget klassrum?" Och med det menar jag vilken elev som helst. Vilka bokstavskombinationer som helst. (Själv har jag LAV- lite av varje, förmodligen som de flesta av oss). Jag har jobbat på friskola där jag fick "lösa problemet själv". Ibland inte så bra (katastrof faktiskt) ibland framgångsrikt. Ett av mina bästa verktyg i matematiken har varit "minnesbok". Här finns information om den: 


Forskningsbaserat ifrån primgruppen. Och jag har provat. Forskning samt beprövad erfarenhet :-) Fungerar med alla elever, men är särskilt bra för elever i behov av särskilt stöd. Kanske behöver du som lärare samla in den för vissa, du vet nog vilka, men jag lovar att den arbetsinsatsen är guld värd. På köpet får du intresserade elever som antecknar på genomgångar. Visst finns det nackdelar, men dem överlåter jag åt dig att ta reda på.


Kommentera

Publiceras ej