När elever ska lösa enkla ekvationer som 
3x +1=10 så vill vi kanske att de ska använda balansmetoden istället för att använda "fingermetoden". Vem bestämmer vilken metod som är effektivast? Personligen anser jag att de elever som ser att 3x = 9 har nått längre än de som inte förstår utan bara använder en metod. 

Vad tycker du? 
 
Kan man se balansmetoden så här: jag ser 3x + 1= 10  
Jag har förståelse för att skilja på 3x o talen 1och 10. Då väljer jag fingermetoden för att den är effektivast. När uppgiften blir svårare inser jag att min metod är begränsad o väljer då att arbeta m balansmetoden istället. När jag som pedagog låter elever lösa sida upp o sida ner i läroboken, har jag då verkligen tagit reda på vad det är jag vill visa m uppgifterna? Varför tvinga fram en metod på lätta uppgifter som är effektivare att lösa på andra sätt? 

Vem har makten över din undervisning? Du eller läroboken? 

Kommentera

Publiceras ej